Vervanging van zorgtechnologie bij Noorderzorg locatie Van Julsingha
Cases
Locatie Van Julsingha van zorgorganisatie Noorderzorg stond in 2024 voor de uitdaging om hun bestaande zorgtechnologie te vervangen en te optimaliseren. Dit betekende niet alleen het implementeren van nieuwe systemen, maar ook het begeleiden van zorgmedewerkers in de transitie hiervan. Met als doel een soepel werkend systeem te creëren dat de zorgmedewerkers ondersteunt en bijdraagt aan een efficiëntere werkwijze.
Aanpak
Het projectteam start altijd met een uitgebreide projectbespreking en verdeling. Bij dit project had Johan Mooibroek de projectleiding, Michel van Dijken was hoofd engineering en Jeroen Streutker en Demi Witmarsum de zorgcoaches. Zij werkten veel samen met Joris Das (Business Consultant) en Marjan Engwerda (Kwaliteitsverpleegkundige) van zorginstelling Van Julsingha in Delfzijl.
Projectleider Johan legt uit: “Het begint altijd met een goede voorbereiding. Samen met locatie Julsingha en het interne team kijken we welke apparaten nodig zijn, hoe we het systeem optimaal kunnen inrichten en wat voor de zorgmedewerkers belangrijk is.” Dit omvat ook altijd zorginhoudelijke gesprekken, waarbij een gezamenlijke visie wordt ontwikkeld. “We werken allemaal met hetzelfde hart en doel,” voegt zorgcoach Demi toe. “Zodat de zorg straks een goed systeem heeft om mee te werken en erop kan vertrouwen.”
De samenwerking met locatie Van Julsingha is als zeer positief ervaren. Het team stelde zich flexibel op en stond open voor input van de experts van Avics. Johan licht toe: “Het was echt een gezamenlijke inspanning, iedereen leverde een bijdrage op het juiste moment en dat zorgde voor een mooie dynamiek.” Demi vult aan: “Tijdens de livegang waardeerden ze het enorm dat we even langs kwamen om te vragen hoe het ging. Dit zorgde voor korte lijntjes en snelle afstemming.”
“Jeroen denkt goed mee door zijn ervaring als zorgcoach bij verschillende zorginstellingen. Het slimme incontinentiemateriaal wordt bijvoorbeeld ook binnenkort gekoppeld aan Avics, daar ben ik gewoon heel erg blij mee. Dat is een vooruitgang, wat kan betekenen dat je op veel verschillende momenten oproepen naar beneden kunt afstellen. Mooi toch, fantastisch.”
Marjan Engwerda, Kwaliteitsverpleegkundige bij Noorderzorg
Livegang en ondersteuning
De livegang bij locatie Van Julsingha verliep soepel. Demi vertelt hoe belangrijk de samenwerking was met Michel, de lead engineer, en andere collega’s: “Bij deze livegang bleef Michel tot ’s avonds laat op locatie om samen met mij de overdracht te doen. Dat was enorm waardevol.”
Een specifiek aandachtspunt was het trainen van de nachtdienstmedewerkers die niet eerder betrokken waren bij het proces. Zorgcoach Demi besloot daarom langer te blijven om hen extra te ondersteunen. “Ik bleef op locatie om samen de alarmen af te handelen en nieuwe systemen, zoals de deurintercom door te nemen. Dat gaf hen meer vertrouwen.” Projectleider Johan voegt toe: “Het is essentieel om ervoor te zorgen dat iedereen zich comfortabel voelt met de nieuwe technologie. Daar hebben we samen hard aan gewerkt.”
“Voor Michel sowieso een dikke duim omhoog. Die heeft zich 200% ingezet om te zorgen dat we de zorgtechnologie goed kunnen gebruiken. Ik ben ook heel erg tevreden over de inzet van de zorgcoach. Demi is er zelfs een keer tot twaalf uur geweest. Dat ze nog langer bij onze zorgcollega blijft, omdat ze even een beetje de spanning heeft door alle nieuwe ontwikkelingen, is echt superfijn.” - Joris Das (Business Consultant bij Noorderzorg)
Daarnaast werd er een nieuwe app geïntroduceerd waarmee noodalarmeringen en brandmeldingen afgehandeld kunnen worden. Dit vereiste extra uitleg en afstemming tijdens de dag van de livegang. Problemen met bereikbaarheid en telefoontoestellen werden ter plekke opgelost door intensieve samenwerking met het team van locatie Van Julsingha.
“Ik vind het mooi van Jeroen dat hij heel erg vanuit de cliënt denkt en werkt. Bijvoorbeeld met ‘Mijn oma dit en mijn oma dat’. Dat maakt het voor de zorgmedewerkers wel heel erg inzichtelijk.”
Marjan Engwerda, Kwaliteitsverpleegkundige bij Noorderzorg
Resultaat
De implementatie van de nieuwe zorgtechnologie bij locatie Van Julsingha was een succes. De korte lijntjes en goede samenwerking werden als grote pluspunten ervaren. Medewerkers voelden zich ondersteund en gewaardeerd. “Ze stonden open voor onze adviezen en ervaringen,” zegt Demi. “We konden echt samen een mooi resultaat neerzetten.” Johan sluit af: “Het was geweldig om te zien hoe alles samenkwam. Het team van Van Julsingha en wij als Avics hebben laten zien wat er mogelijk is als je echt samenwerkt.”
De positieve impact van de implementatie werd direct duidelijk tijdens de nazorgdag. Eventuele kleine aanpassingen werden snel doorgevoerd en de evaluatie staat gepland om verdere verbeteringen te bespreken. “Het contact met locatie Van Julsingha was toegankelijk en prettig,” aldus Demi. “Het was een project waar je met plezier aan werkt.”

Energie van medewerkers
“Ik wil echt wel een compliment aan Avics geven over de werkwijze en energie van de medewerkers. Het gaat niet alleen van ‘Goh dit hebben we verkocht en gaan we doen’ maar jullie willen ook echt dat wij blij worden van de oplossingen. Bij andere projecten heb ik ook te dealen met leveranciers, maar ik heb wel een positief verschil mogen ervaren.” – Joris Das (Business Consultant bij Noorderzorg)
