Nachtzorg nieuwe stijl met Slimme Optische Sensor

Proteion werkt aan vernieuwende oplossingen om de zorg nog beter en prettiger aan te bieden

Daarbij zetten we waar mogelijk techniek in, ter ondersteuning van persoonlijke zorg. Ook in de nacht. Op locatie De Merwijck in Kessel wonen ouderen met dementie in kleinschalige groepswoningen waar zij 24 uur per dag zorg en ondersteuning krijgen. Hier hebben bewoners, mantelzorgers en medewerkers de voor- en nadelen getest van Nachtzorg Nieuwe Stijl.

Vraagstelling

Proteion wilde de nachtzorg voor bewoners verbeteren. Meer rust, beter slapen en minder druk voor de werknemers. Proteion heeft de vraag bij VanMorgen neergelegd vanwege hun ervaring met (nacht)zorgprocessen, technologie in de zorg en het betrekken van medewerkers bij de implementatie van de technologie in hun zorgproces. Een aanvullende vraag in de voorbereiding op de pilot was ook om te helpen bij het maken van de juiste keuze voor een leverancier van de technologie, rekening houdend met wet- en regelgeving.

Aanpak

Activiteiten binnen het project:

  • Opstellen veranderplan
  • Met medewerkers het proces van de nachtzorg in beeld brengen
  • Opstellen functionele eisen; waar moet de techniek toe in staat zijn om ervoor te zorgen dat de medewerker zijn of haar werk goed kan doen en de bewoner rustig kan slapen?
  • Voorbereiding en uitvoeringleverancierskeuze met de projectgroep
  • In kaart brengen wet- en regelgeving voor de besluitvorming ten aanzien van de technologie (Privacywet, WBGO, BOPZ enz)
  • Afstemming met leverancier met betrekking tot werking technologie, zodat deze aansluit bij het proces in de nachtzorg
  • Opstellen communicatieplan
  • Begeleiding implementatie op de werkvloer; met medewerkers, mantelzorgers, leveranciers en projectgroep
  • Beleid opgesteld ten aanzien van onder andere taken verantwoordelijkheden, bevoegdheden, overdracht cliëntgegevens, privacy/veiligheidsbeleid, voorzieningen bij stroomuitval etc.

Meerwaarde VanMorgen

Naast kennis en ervaring om bovenstaande activiteiten goed uit te kunnen voeren, is onze visie belangrijk geweest voor de aanpak en het uiteindelijke resultaat:

  • vanuit de zorgvraag van bewoners/familie, het zorgproces en behoeften van medewerkers kijken naar wat nodig is gedurende de nacht. Vanuit deze behoeften technologie inzetten in het zorgproces.
  • co-creatie: omdat medewerkers zijn betrokken bij de voorbereidingen, wordt de technologie geaccepteerd omdat het duidelijk wordt waarvóór de technologie dient

Resultaten

  • Vóór het toepassen stonden medewerkers bij 50% van de bezoeken op de kamer van de bewoner zonder “zorgreden”. Na de invoering van de andere werkwijze is dit percentage tot bijna nul teruggebracht.
  • Bewoners zijn merkbaar rustiger. In plaats van 6 uur in de ochtend begint het nu pas ronde de klok van zeven uur levendiger te worden.
  • Medewerkers ervaren veel meer rust bij zichzelf. Ze weten dat de situatie op de kamer van de bewoner door het systeem in de gaten wordt gehouden. En dat, als het nodig is, zij een signaal krijgen en direct de situatie kunnen evalueren en zo nodig direct kunnen reageren.