Van detectie en alarmering naar leef- en werkplezier

Slimme Optische Sensor vergroot efficiency en kwaliteit van het zorgproces

De buzzwords zijn bekend: ‘ambulantisering’, ‘participatiemaatschappij’, ‘de cliënt centraal’. Maar dan moet je het, als organisatie in de care, allemaal nog maar eens zien waar te maken… Gelukkig schiet nieuwe technologie te hulp. De derde generatie bewezen zorgtechnologie van dienstverlener Avics vergroot het welbevinden van bewoners en maakt het werk van zorgverleners makkelijker. En dat alles binnen gezonde financiële kaders.

Het blad ICT/Zorg In gesprek met Peter Eggens, innovator en senior adviseur van Avics.

“Slimme sensortechnologie zorgt ervoor dat zorgverleners ’s nachts tot 70 procent minder naar kamers hoeven te lopen”, vertelt Eggens. “Dat komt direct ten goede aan het welbevinden van onze bewoners: ze slapen nu al een uur langer. Ook zorgverleners ervaren meer rust en tijd om hun werk te doen. Hoe wij dat zo precies weten? Wij doen altijd eerst een nulmeting bij onze klanten, en na de implementatie blijven we meten. Op die manier hebben we bijvoorbeeld ook de resultaten die we behaald hebben bij Zorggroep Oude en Nieuweland in Emmeloord in kaart gebracht.”

Slimme Optische Sensor

“In de oude situatie liepen zorgmedewerkers nachtrondes en was er in veel gevallen sprake van ‘vals alarm door bewegingsmelders’, waardoor medewerkers bovendien onnodig heen en weer liepen en bewoners werden gestoord in hun slaap”, weet Eggens. De Slimme Optische Sensor (SOS) ziet eruit als een lamp, wordt geïnstalleerd in de slaapkamers van bewoners en kan op maat worden ingesteld. “De Sensor analyseert en interpreteert. Daardoor is er veel minder alarm, verbetert de kwaliteit van het alarm en kan de zorgmedewerker op afstand via een geanonimiseerd alarm-fragment beoordelen of er hulp verleend moet worden of niet. De bewoner kan zoveel mogelijk ongestoord zijn eigen leven leiden in een veilige omgeving.”

Partners in de zorg

“Wij zijn een merkonafhankelijke dienstverlener, geen it-leverancier”, benadrukt Eggens. “Al onze medewerkers hebben werkervaring in de zorgsector, wij weten wat er op de werkvloer speelt, en we gaan ook altijd uitgebreid met onze gebruikers in gesprek voordat we implementeren.” Samen met de klant worden eerst zijn zorgproces en zorgvisie geanalyseerd. Waar zijn verbeteringen mogelijk en wenselijk? “Wij lopen ’s nachts ook mee op de werkvloer”, zegt Eggens. “We willen echt partners in de zorg zijn en geen klant-leverancier verhouding hebben. Als klant moet je daarvoor wel open willen staan.”

Hard commitment

Zijn met de werkvloer eenmaal de wensen en mogelijkheden bepaald, dan wordt er een business case gemaakt en gaat Avics een hard commitment aan. Er worden harde en zachte doelstellingen (KPI’s) geformuleerd, bijvoorbeeld over betrouwbaarheid van de techniek, gebruikersvriendelijkheid, minder valse alarmen en het welbevinden van bewoners. Worden de targets gehaald, dan volgt een bonus, worden ze niet gehaald, volgt een malus.

Connect&Care

Met Connect&Care biedt Avics zorgverleners een integraal cloud-pakket aan van derde generatie bewezen zorgtechnologie voor alarmering en detectie, maar ook wifi en telefonie. “Gebruikmaken van de techniek in plaats van bezitten en beheren”, aldus Eggens. Connect&Care is toe te passen in eenvoudige zorgsituaties, van thuiswonend in combinatie met mantelzorg, tot uitgebreide complexe zorgsituaties of instellingen met veel wisselende doelgroepen en zorgvragen.