Klant aan het woord

Om antwoord te krijgen op deze vragen is Avics afgereisd naar Heeten in het mooie gebied ten noordoosten van Deventer.

Evelien Stevens - Hans, wijkverpleegkundige, is als lid van de projectgroep nauw betrokken bij de implementatie van de zorgdomotica. Zij deelt graag haar ervaringen met ons. 


Inzet van zorgtechnologie

Naast het leren kennen van het nieuwe gebouw, moesten de zorgmedewerkers ook vertrouwd raken met het nieuwe zorgtechnologiesysteem. Kijken naar hoe medewerkers deze in willen zetten is ook onderdeel hiervan. “Momenteel zijn we aan het inventariseren wat we kunnen weglaten aan alarmeringen, zoals de paddestoeldrukker’, zegt Evelien. ‘Missen we deze echt of kunnen we op de langere termijn zonder? Zo veel mogelijk de mensen het leven laten leiden zoals ze dat gewend waren, hen de vrijheid laten. Maar tegelijkertijd wel goede zorg verlenen. Daar gaat deze ‘weglaat’ benadering om. Op locatie zijn we namelijk nog te snel geneigd om zorgtechnologie in te zetten, maar dat is dus niet de bedoeling.’

Zorgcoaching als pluspunt

De zorgcoaches van Avics zijn ook bij Stevenskamp aanwezig. Zij begeleiden de klant vanaf de start van het project tot de periode na de livegang om te zorgen dat de implementatie vlot verloopt. Evelien is hier enorm over te spreken. ‘De meerwaarde van zorgcoaches is, dat je altijd een aanspreekpunt hebt die de locatie zelf ook kent. Zo heb je als zorgmedewerker persoonlijk contact en is het makkelijk om hulp te vragen. Daarnaast biedt de zorgcoach eye-openers als je kijkt naar de frequentie waarmee alarm wordt gemaakt. Door hierover in gesprek te gaan kom je erachter dat bijvoorbeeld het belgedrag van de bewoner aangepast kan worden, waardoor de werkdruk omlaag gaat.’

Zorgalarmering werkt ondersteunend

Evelien ziet veel voordelen in het werken met zorgtechnologie. ‘Wij hebben in de kamers, op de gangen en in de gemeenschappelijke ruimten zorgdomotica laten installeren. Op de appartementen was er voorheen ‘spreek-luister zonder locatiebepaling’. En als er een alarm was afgegaan moest je op zoek naar de bewoner. Nu hebben we zorgtechnologie met locatiebepaling. Dit scheelt zoekwerk. Je kunt sneller zorg verlenen. En het scheelt looprondes. Je hoeft niet meer alle kamers bij langs. We willen naar meer zelfstandigheid van de bewoners. En naar het bieden van zorg en ondersteuning als er daadwerkelijk een zorggerelateerde hulpvraag is. De zorgalarmering die we nu hebben maakt dit voor ons mogelijk.’ 


"Inzet van zorgtechnologie draagt bij aan de verbetering van kwaliteit van leven voor de cliënt. "
Evelien Stevens - Hans
- Wijkverpleegkundige, ZGR - Stevenskamp