Alarmmoeheid bij zorgmedewerkers
Alarmmoeheid ontstaat wanneer zorgmedewerkers overspoeld worden met meldingen – vaak via meerdere systemen zoals telefoons, apps of piepers. Wat bedoeld is als hulpmiddel, wordt dan een bron van ruis en ergernis.
Oorzaken en gevolgen
De overvloed aan meldingen zorgt ervoor dat zorgmedewerkers ‘meldingsmoe’ raken: ze worden ongevoelig voor signalen en reageren vertraagd of soms helemaal niet. Het constant verwerken van onnodige meldingen is belastend en leidt tot frustratie. Daarnaast gaat het ten koste van waar het in de zorg écht om draait: tijd en aandacht voor de bewoners.
Hoe Avics helpt
Bij Avics zetten we technologie slim in om de zorg te verbeteren. Ons centrale Connect&Care-platform bundelt alle zorgmeldingen op één plek. Hierdoor ontvangen zorgmedewerkers minder losse meldingen via verschillende apps en apparaten. Dat zorgt voor meer overzicht en rust op de werkvloer.
We blijven onze systemen continu verbeteren, zodat alleen relevante en betrouwbare meldingen worden doorgestuurd – en dan ook nog eens naar de juiste persoon. Een voorbeeld hiervan is het instellen van een zogenaamd bewonersprofiel. Per ruimte wordt dan in overleg met zorgmedewerkers, behandelaren en familie op basis van de specifieke situatie de juiste sensor melding aan of uitgezet. Op die manier voorkomen we onnodige signalen en onrust .
Wij noemen dit principe: “Niets, tenzij” – een uitgangspunt uit de Wet zorg en dwang.
“Het is niet de technologie, het is hoe je de technologie inzet.”
Ahmed El Dakkak, consultant zorgtechnologie
Een stap verder
Maar we gaan nog een stap verder. Datagedreven werken is de manier om in te spelen op voorspellend gedrag van bewoners. Daarmee zorgen we ervoor dat bewoners sneller de benodigde zorg krijgen en tegelijkertijd reduceren we de hoeveelheid alarmen tot een minimum. Door de levenswijze en het gedrag van de bewoner in kaart te brengen door het toepassen van leefstijlmonitoring met onze zorgtechnologie, zetten we een grote stap voorwaarts in de oplossing naar de toenemende vraag in de zorg, het werkplezier van de medewerkers en het leefgeluk van de bewoners.