Even voorstellen - Emma Lenstra

27-06-2022

In juni is Emma begonnen aan haar nieuwe baan bij Avics als medewerker op de servicedesk. Hiervoor werkte zij in de gehandicaptenzorg. Emma woont samen met haar vriend en in haar vrije tijd zingt en klust ze graag. Bezig zijn en leren door het in de praktijk te doen, is kenmerkend voor hoe Emma alles in het leven oppakt. ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’, is haar lijfspreuk.

Kun je wat meer vertellen over jezelf? Waar kom je vandaan? Wat vind je leuk om te doen in je vrije tijd.
Ik kom uit een gezin met allemaal broers en ben de jongste van vier. Van kinds af aan ben  ik al leergierig en zoek graag uit hoe iets in elkaar steekt. Van mijn vader leerde ik mijn auto te repareren, juist door te doen. In eerste instantie wilde ik graag een opleiding voor autotechniek of de bouw volgen, maar heb aan de hand van een loopbaantest toch gekozen voor zorg en welzijn. Verder houd ik erg van zingen en ook dit is in mijn werk in de gehandicaptenzorg goed van pas gekomen.

Je hebt een opleiding in de zorg gedaan en een aantal jaar in de zorg gewerkt. Waarom koos je voor de zorg en wat sprak je hierin aan?
Ik heb de gecombineerde opleiding ‘Verzorgende IG, Medewerker maatschappelijke zorg met als specialisatie ‘Begeleider gehandicaptenzorg’ afgerond. Het bieden van zorg op maat, kijken waar deze mensen blij van worden, bijdragen aan hun welzijn en hun een goede dag bezorgen. Daar haal ik veel voldoening uit.

Wat heeft je doen besluiten over te stappen naar een baan in een IT-bedrijf?
Door de coronacrisis ben ik na gaan denken of en op welke manier ik mensen en de zorg wat kan bieden. Ik kwam tot de conclusie dat werken in de zorg, waar mensen steeds meer worden behandeld als een nummer, niet bij mijn manier van werken past. Via een tip wist ik dat Avics op zoek was naar een servicemedewerker. Ik heb bij Avics gesolliciteerd omdat dit bedrijf producten ontwikkelt voor de zorg. In deze functie ben ik met de zorg verbonden en draag ik mijn steentje bij.

Je werkt nu een maand bij Avics op de servicedesk. Wat zijn je werkzaamheden? En hoe bevalt je werk tot nu toe? 
Op dit moment bestaan mijn werkzaamheden uit het registreren en afhandelen van klantvragen en verzoeken. Om een gepaste oplossing te bieden en het probleem van de klant te verhelpen, komt mijn technische kennis en inzicht goed van pas. Ik vind het leuk om met techniek bezig te zijn. Het is van alles wat.

Waarin zou je je verder willen ontwikkelen binnen Avics? 
Ik wil steeds meer soorten technische klantvragen op kunnen lossen en zelf gaan oppakken. Zo kunnen de engineers zich nog meer richten op nieuwe klussen en de wat complexere klantvragen. Door de ervaring die ik uit de zorg heb, ben ik de schakel tussen de technische en menselijke kant van het serviceproces.