Goede klik is goud waard

29-01-2019

Al jaren schrijf ik in offertes over onze zorgconcepten. Hoe mooi het is, wat je er allemaal mee kunt, hoe wij de implementatie doen en hoe goed wij de zorg begeleiden met het gebruik van de nieuwe installatie. Hoog tijd om ook zelf eens te ervaren of het inderdaad allemaal wel zo mooi is, en welk effect de inzet van de zorgcoaches nu echt heeft op het hele proces.

De gelegenheid deed zich onlangs voor bij Arendstate in Assen. De dag dat ik meeloop worden net de laatste bewoners (27 mensen verdeeld over 3 PG-afdelingen) verhuisd. Het is een drukte van belang, maar mijn collega’s senior engineers Michel en Ranesh hebben alles onder controle. Michel geeft mij een rondleiding. Interessant om te zien hoe het concept wat ik samen met Peter en de installateur op tekening heb uitgewerkt er in het echt uit ziet. 

Goede klik

Ook zorgcoach Marian komt erbij. Ik merk meteen dat de zorgmedewerkers heel blij met haar zijn, het contact is zo vertrouwd. Het is tenslotte ook niet niks, een compleet nieuwe omgeving, bewoners die ineens in de nieuwe omgeving worden geplaatst, waarvan niet bekend is hoe die daar op gaan reageren, en dan ook nog eens werken met totaal nieuwe technologie, op basis van een volledig nieuwe zorgvisie. Geen rondes meer lopen, maar vertrouwen op techniek waar je nog nooit mee gewerkt hebt.

Onder de knie

Dan begint de eerste trainingsronde. De verantwoordelijke zorgverleners komen om de beurt langs om samen met onze zorgcoaches Marian en Monique de profielen in te stellen en de bedden in te tekenen. Stap voor stap nemen zij de medewerkers mee in het hele traject net zo lang tot de medewerkers het gevoel hebben dat ze het helemaal onder de knie hebben. 

Net even anders

Tijdens het instellen van de profielen toch nog een paar ongebruikelijke zaken ervaren. Hoe stel je bijvoorbeeld een profiel in op een kamer met twee bedden die tegen elkaar aan staan, waarbij mevrouw wel een “uit bed melding” moet hebben en meneer geen meldingen hoeft. Proefliggen en zelf testen blijkt uiteindelijk de oplossing. Uiteindelijk zijn alle kamers ingesteld en kwamen de eerste echte meldingen binnen. Is dan alles in één keer goed gegaan? Nee, er waren nog wel wat kleine aanloopproblemen maar uiteindelijk is de eerste avond en nacht eigenlijk heel goed en zonder incidenten verlopen en heeft men alle vertrouwen in de toekomst.

Rust en vertrouwen

Ik heb nu zelf ervaren hoe belangrijk het hele begeleidingstraject is.  Dat het alleen werkt met zorgcoaches die ook echt verstand van zorg hebben en weten hoe de installatie werkt. Dat straalt zoveel rust en vertrouwen uit, het is de enige manier waarmee Avics samen met de klant ervoor zorgt dat zorgtechnologie doet wat het belooft.