Voorlopig ben ik zorgcoach vanuit huis

03-04-2020

En toen zat ik opeens thuis. Ik weet nog goed vrijdag 13 maart op kantoor in Tynaarlo. Die dag wilde ik de laatste punten op de i zetten voor onze teamdag de maandag erop met onze zorgcoaches en een aantal andere collega’s. Mijn collega Niels uit Brabant, kon er al niet bij zijn omdat hij al in quarantaine zat. Onze teamdag ging echter ook niet door omdat vanaf deze dag iedereen vanaf huis is gaan werken. Dat was vrijdag de 13e de boodschap. En dat terwijl ik die donderdag nog bij een aantal klanten van ons op bezoek was geweest.  De werkelijkheid van dit verhaal moest toen nog wel even binnen komen en worden aanvaard…

Wat een verandering! In het begin moest ik heel erg wennen. Normaal rijd ik het hele land door om zorginstellingen te bezoeken en zorgmedewerkers te helpen bij het opstarten met onze technologie of te ondersteunen bij vragen die ze hebben. Nu gaat dat allemaal via de mail, telefoon en Google Hangout. Wat overigens verrassend goed werkt.

Toch persoonlijk contact

Mijn dag als zorgcoach ziet er dus nu heel anders uit. Al mijn klanten heb ik meteen een mail gestuurd met de vraag hoe het met ze gaat, om ze sterkte te wensen en te laten weten dat ik voor ze klaar sta als ze mij nodig hebben. Geplande afspraken voor trainingen en evaluaties zijn verzet of verlopen via videobellen. Diverse klanten waar ik wekelijks op locatie kwam, bel ik nu iedere week . Dat wordt erg gewaardeerd. Gewoon om contact te houden en waar mogelijk en nodig ondersteuning op afstand te bieden. Omdat zorgprofessionals nu met hele andere zaken bezig zijn, sturen ze mij nu ook storingsmeldingen door met de vraag of ik het voor ze op kan lossen. Het zijn veelal eenvoudige zaken die ik tijdelijk op me neem zodat zij al hun aandacht kunnen geven aan hun cliënten.

Zorgen

Als ik met zorgprofessionals spreek, hoor ik hun grote zorgen over het coronavirus. Logisch. Aan de andere kant is het besmettingsgevaar vergelijkbaar met het norovirus dat jaarlijks veel slachtoffers maakt in zorginstellingen. Een ernstig en ook zeer besmettelijk virus. De zorgprotocollen hoe in dit soort situaties te handelen zijn er daardoor al. Op het moment dat we daar samen over praten, realiseren ze zich vaak dat ze zich niet gek moeten laten maken. Het is vooral belangrijk om extra zorgmomenten in te lassen bij kwetsbare en zieke ouderen.

Meer tijd

Dat ik en mijn collega-zorgcoaches voorlopig vanuit huis werken, heeft ook zijn positieve kanten. Het geeft ons de tijd en ruimte om documentatie na te lopen en waar nodig bij te werken. Denk aan implementatie- en communicatieplannen, handleidingen, instructies en enquêtes. Ook met andere collega’s binnen Avics is het snel schakelen. Dit zorgt voor ontwikkeling en mooie innovaties. Ondertussen hebben we iedere dag overleg via Hangout. We ‘zien’ elkaar nu vaker dan voorheen. Nu we geen afspraken buiten de deur hebben, zijn we heel goed bereikbaar en kunnen we heel snel zaken regelen. En de vrijdagmiddag hebben we tegenwoordig een borrel via Hangout, ook weer heel bijzonder om mee te maken.

Hoewel het fijn is dat ik en mijn collega’s ook op afstand veel kunnen betekenen voor onze klanten, kijk ik uit naar het moment dat we elkaar weer mogen zien. Ik ben het liefste onderweg en bij mijn klanten op locatie. Tot die tijd wens ik iedereen veel sterkte en gezondheid toe!