Werken met zorgtechnologie? Zo maak je zorgprofessionals enthousiast

01-05-2019

Werken met nieuwe zorgtechnologie zoals de Slimme Optische Sensor, vraagt van zorgmedewerkers een andere manier van werken. Geplande en ongeplande zorg of vaste nachtrondes hoeft niet meer, maar wel vertrouwen op meldingen van je tablet of smartphone. Best lastig. Hoe zorg je er als management voor dat zorgmedewerkers met plezier gaan werken met de zorgtechnologie?

Cultuuromslag

Cultuuromslag is hét toverwoord als het gaat om verandering. Want daar draait het om. Een andere manier van werken. Vanuit welzijn en niet vanuit controle, vanuit de cliënt/bewoner en niet vanuit onszelf. Als je jong bent en als het ware opgegroeid bent met smartphones, pak je het redelijk makkelijk op. Maar wat als je al tien jaar of langer in de zorg werkt, je gewend bent om je rondes te doen en even persoonlijk te controleren hoe het met je cliënt gaat? Ja, dat vraagt tijd en energie.

Hart voor zorg

Laat ik over één ding duidelijk zijn: zorgmedewerkers zijn betrokken mensen met een groot liefdevol hart voor hun cliënten/ bewoners. Ze doen hun uiterste best om de zorg te geven die de mensen nodig hebben. Juist zorgtechnologie draagt bij aan die goede zorg. Sterker nog, zorgtechnologie maakt het werk efficiënter waardoor meer tijd overblijft voor persoonlijke aandacht voor de cliënt. Dat zorgt voor meer leefplezier en werkplezier.

Mensenwerk

Als zorgcoach is het mijn taak om samen met het management en alle andere lagen in de organisatie op alle verschillende niveaus de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. En dat is en blijft mensenwerk, dat maakt het ook zo leuk. Hoewel het altijd maatwerk is, zijn er zeker een aantal dingen waar een zorginstelling of zorgorganisatie op kan letten als ze eenmaal besloten heeft met zorgtechnologie te gaan werken. Vijf praktische tips heb ik op een rij gezet.

Tip 1: Vertrouwen

Zoals ik al eerder in mijn verhaal aangaf, er moet vertrouwen zijn. Vanaf het prille begin moeten medewerkers weten wat ze te wachten staan en waarom de zorgtechnologie belangrijk is. Het gevoel ‘van boven is besloten dat wij…’ moet voorkomen worden.

Tip 2. Heldere communicatie

Of je wel of geen vertrouwen wint, hangt deels af van hoe je communiceert. Vertel helder wat de SOS inhoudt, welke voordelen het voor de cliënt én zorgmedewerker heeft, hoe de implementatie gaat verlopen, hoe de medewerkers geholpen worden, et cetera. Het zijn echter niet alleen de zorgmedewerkers die vertrouwd moeten raken. We betrekken ook familie en mantelzorgers in het verhaal. Wat betekent technologie als de SOS voor hun dierbare? Welke voordelen heeft het voor hem/haar en voor de naasten? Communiceer niet alleen schriftelijk of per e-mail, maar organiseer bijvoorbeeld familiebijeenkomsten. Daar kun je laten zien wat de SOS is, hoe het werkt en welke voordelen het heeft. Stel dat je binnen de organisatie op een andere locatie al ervaring hebt, laat een medewerker of familielid vertellen over hun ervaring.

Tip 3. Begeleiding

Het is heel belangrijk om mensen zelf te laten ervaren en na te laten denken over hoe ze werken, waarom ze het zo doen en hoe het anders zou kunnen. Ze vinden het fijn als er iemand is die letterlijk met ze meeloopt en ze helpt bij het werken met de nieuwe technologie. Juist omdat ze het goed willen doen, is er ook een angst om het verkeerd te doen. Een kwestie van oefenen en samen doen.

Tip 4. Geef feedback

Als je iets nieuws moeten leren en je een andere manier van werken aan moet leren, is het fijn om te horen hoe je het doet. Wat doe je goed, wat kan anders? Ik merk dat zorgmedewerkers het fijn vinden als er één contactpersoon is waar ze terecht kunnen met hun vragen. Iemand die ze begrijpt, goed kan uitleggen en ze verder helpt.

Tip 5. Buddy

Als je als zorginstelling al op een andere locatie of afdeling werkt met de SOS, is het goed om die ervaringen te delen. Kijk of er een medewerker is van die afdeling of locatie die als ‘buddy’ kan dienen voor de collega’s. Het is belangrijk om ervaring en kennis te delen met elkaar.