Zoveel zorgoplossingen. Zoveel aanbieders. Vijf tips voor een goede keuze.

13-06-2019

Zorgtechnologie is de toekomst. Ontwikkelingen volgen zich steeds  sneller op. Het aanbod aan aanbieders is daardoor ook groot. Loop maar eens rond op een vakbeurs als  Zorg&ICT. Veel aanbieders, veel keuze, veel mogelijkheden. Hoe maak je als zorgorganisatie de juiste keuze? Welke aanbieder past het beste bij je? En welke zorgoplossing levert meerwaarde voor je medewerkers en cliënten?

Belangrijke vragen waar je als zorgorganisatie goed over na moet denken. Er zijn een aantal afwegingen die je kunt maken. Wij zetten er vijf op een rij.

1. Innovatie

Zorgapps werden vijf jaar geleden nog nauwelijks gebruikt. Nu is een zorgapp haast niet meer weg te denken. Dat geeft al aan hoe snel ontwikkelingen gaan en hoe snel we er ook aan gewend raken. Dankzij slimme technologieën wordt de zorg efficiënter. Wil je als zorgorganisatie meegaan met je tijd, dan ontkom je niet aan een nieuwe manier van werken. Wil je beschikken over de laatste middelen, kies dan voor een partij die investeert in R&D en nieuwe technologieën weet om te zetten in zorgtechnologie.

2. Flexibiliteit in aantal

Stel, je hebt als zorgorganisatie op dit moment tien cliënten met dementie waarvan je de woonunits wilt voorzien van een detectiesysteem. Over drie weken kunnen dat er zomaar negen zijn maar ook twaalf. Een systeem waarbij je eenvoudig kunt op- en afschalen maakt je als zorgorganisatie flexibel. Je houdt de kosten in de hand en beheersbaar. Dan is het fijn als de aanbieder niet een financieel voorstel uitwerkt op basis van aanschaf maar juist vanuit een dienstverlening waar uitsluitend per maand betaald wordt voor de afgenomen dienst.

3. Begeleiding

Werken met zorgtechnologie betekent in praktijk een andere manier van werken. Dat is in het begin voor veel medewerkers best lastig. De implementatie gaat veelal goed, maar dan begint het pas. Voor een succesvolle implementatie en optimaal resultaat is uitleg en begeleiding van zorgmedewerkers essentieel. Is er begeleiding vanuit de externe partner met wie je wilt samenwerkingen? En zo ja, in welke vorm en hoe lang. Begeleiding gedurende een langere periode waarbij de begeleider vanuit de aanbieder ook aanwezig is tijdens een aantal dag- en nachtdiensten, zeker in het begin, is het meest optimaal. Loopt de begeleider tijdens een aantal diensten mee, dan geeft dat de zorgmedewerkers rust. Ze kunnen immers meteen met hun vraag terecht bij iemand die het ook samen met ze kan oplossen.

4. Bewoner voorop

Zorg is maatwerk. Ieder individu heeft een andere zorgbehoefte. Dat verandert ook in de tijd dat iemand in een zorginstelling woont. Kies voor een systeem dat de bewoner voorop stelt, en functies afstemt op plezieriger leven, meer bewegingsvrijheid en betere nachtrust. Zo kun je iedere specifieke zorgvraag voorzien van de juiste functionaliteit.

5. Wet- en regelgeving

Met het toenemende gebruik van zorgtechnologie verandert ook de wet- en regelgeving. Denk alleen al aan de vraagstukken rondom de privacy. Wat betekent dit voor jouw organisatie, je medewerkers en je cliënten? Waar moet je rekening mee houden? Hoe kun je technologie optimaal inzetten zonder in strijd te zijn met wetten en regels? Het is fijn als je een partner vindt die je niet alleen adviseert over de zorgtechnologie maar ook over de ontwikkelingen op gebied van privacy en andere regels. Een partij die op de hoogte is van de vele ontwikkelingen kan tevens goed inspringen op mogelijke veranderingen.

Conclusie

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Kiezen voor zorgtechnologie betekent dat je in het voortraject goed moet nadenken over welke meerwaarde het moet leveren aan de zorg, voor je cliënten en voor je medewerkers.

Drie vragen die je als zorgorganisatie daarom moet stellen, zijn:

1.      Wat is je visie als zorgorganisatie?

2.      Welke zorgbehoeften hebben je cliënten?

3.      En welke technologie past hierbij?