Klant aan het woord

De Tabakshof is een kleinschalige woonlocatie (13 studio’s) en een bijzondere locatie van Stichting Quarijn. De locatie ligt vlakbij de bossen en de uiterwaarden in de omgeving van Utrecht. In deze rustige omgeving biedt De Tabakshof individuele zorg aan ouderen met dementie uitgaande van zijn of haar identiteit. De livegang is aanvankelijk soepel en rustig verlopen. Maar na enige tijd bleken er toch een aantal zaken te zijn waar de medewerkers van De Tabakshof tegenaan liepen. Door goed overleg en intensieve samenwerking hebben we uitgezocht waar de problemen liggen. Beide partijen, Avics en De Tabakshof hebben grote bereidheid getoond om de technische problemen op te lossen. Er is een continue afstemmen en evalueren geweest.

Jolanda, wat is je rol binnen Quarijn -  De Tabakshof?

Ik ben binnen deze locatie werkzaam als EVV’er en Coördinator en ben zodoende een verbindende schakel tussen het management en het team. Als kwaliteitsverpleegkundige valt kwaliteitsbewaking onder mijn verantwoordelijkheid.

Wat maakt De Tabakshof een bijzondere locatie voor ouderen met dementie?

De Tabakshof is een zelfstandige organisatie opererend onder de paraplu van Quarijn. Wij zijn gespecialiseerd in PG. De Tabakshof was van oorsprong een Martha Flora huis. Uitgangspunt van het Martha Flora concept is dat er gekeken wordt naar wat mensen nog wèl kunnen. Het welzijn van de bewoners staat centraal, maar er is ook aandacht voor de familie. Om deze specialistische zorg op maat te kunnen bieden staan er bij De Tabakshof standaard meer medewerkers op de werkvloer, met nergens haast of druk. Hierdoor is er minder onrust en kunnen we beter met de bewoner meebewegen. 

Waarom heeft De Tabakshof de zorgtechnologie van Avics gekozen?

Er is immers een wakkere nachtdienst aanwezig om bewoners op te vangen. Vóór Avics hadden we bewegingsmelders, in verband met valrisico. Maar met de AVG-wet op privacy heeft Quarijn voor de zorgdomotica van Avics gekozen. Het voordeel van deze zorgtechnologie is dat de alarmhistorie via geanonimiseerde beelden bekeken kan worden. Zo kunnen we zien om wat voor soort melding het gaat, zoals ‘uit-bed’, ‘verlaat- kamer’ of een loos alarm, zonder dat we de bewoner direct in zijn rust verstoren.

Hoe is de livegang verlopen?

We hebben uitleg over het systeem gekregen, wat de planning is, en we hebben scholing gehad met een stappenplan. Het mooie van Monique, zorgcoach bij Avics, is dat ze alles op maat heeft afgestemd. Samen hebben we het  programma gemaakt, medewerkers en hun tijdsblokken op elkaar afgestemd. Ook zorgcoach Wesley is een hele dag geweest en heeft scholing gegeven aan de zorgmedewerkers. Wat ook erg fijn was, is dat hij tot in de nacht bleef om waar nodig te ondersteunen. De mensen van de nachtdienst vonden dit erg prettig.

Waar liepen jullie gaandeweg tegenaan?

Roel, engineer bij Avics, is een topgozer! Hij bleef rustig en heeft alles geïnstalleerd. Maar gaandeweg liepen we tegen een aantal dingen aan. Dit had te maken met een samenspel van verschillende factoren. Van interne communicatie over de plaatsing van de sensoren (en waardoor een aantal verkeerd geplaatst waren) tot het wegvallen van de verbinding van de apparaten. Ook had ik geen zicht op de meldingen. Verder zijn vanuit Quarijn in het begin storingen te weinig gemeld, waardoor de problemen bleven sluimeren.

Hoe is dit verder opgepakt door jullie en door Avics?

Dit hebben we op meerdere manieren gedaan. Zo ben ik als contactpersoon toegevoegd en kreeg ik inzage in de meldingen. Verder zijn we met Avics om de tafel gaan zitten en in gesprek gegaan over hoe we de storingen moeten aanvliegen. Op aanraden van Avics zijn we een week gaan bijhouden wat voor meldingen er binnenkomen. Zo zijn we erachter gekomen dat er een intern verbindingsprobleem was. We hebben geëvalueerd met EVV’ers en key users en veel overleg gehad. Dit heeft enorm geholpen en het verschil gemaakt. De nachtdienst heeft in de evaluatie en betere afstemming een grote rol gehad, zij zijn afhankelijk van het systeem.

Hoe heeft Avics het vertrouwen van de zorgmedewerkers weer teruggewonnen?

Door met elkaar in gesprek te gaan en zaken op maat af te stemmen. Vertrouwen in elkaar hebben om het samen op te lossen is heel belangrijk gebleken. We hebben het echt met elkaar gedaan.

Welke stappen moeten er nog gemaakt worden?

Het vertrouwen van de zorgmedewerkers verder terugkrijgen. Het is al van een 3 naar een 7,5 gegaan op een schaal van 1 -10.

Welke tip zou je Avics mee willen geven?

Ieder team werkt anders, dus wellicht is het verstandig bij de livegang te inventariseren of een extra check wenselijk is. Alles bij elkaar genomen zijn we erg blij met hoe Avics alles heeft opgepakt en de zorgtechnologie en service op locatie Tabakshof heeft afgestemd.

"De samenwerking met Avics is in één woord fantastisch."
EVV’er en Coördinator
- Jolanda, Quarijn - De Tabakshof