Klant aan het woord

Tangenborgh, locatie De Bleerinck in Emmen, waar het Dementiehuis van de Toekomst onderdeel van is, is gespecialiseerd in dementie en een voorbeeldhuis voor dementiezorg. ,,Voor dementerenden is het belangrijk om houvast te hebben, dat maakt het makkelijker voor deze mensen,” legt projectleider Saskia Timmermans uit. ,,Dus hoe meer de zorglocatie eruit ziet als thuis, hoe beter. In hun appartement staan hun eigen vertrouwde spullen, we hebben diverse verenigingen onder ons dak, een café, restaurant, kapsalon, bloemenwinkel, kunstatelier en een eigen supermarkt voor de dagelijkse boodschappen. Het geheel voelt als een klein dorp. Gangen heten bij ons dan ook straten en afdelingen zijn hofjes. Zorgtechnologie neemt een belangrijke plek in bij onze zorginstelling. Niet alleen in het Dementiehuis en expertisecentrum, maar ook in de woonunits zelf. Alle kamers zijn voorzien van een detectiesysteem dat een oogje in het zeil houdt als dementerende ouderen zich ’s nachts uit bed begeven (Slimme Optische Sensor). Verder is het Dementiehuis voorzien van personenalarmering (HelpCom), deurintercom, braintrainer, een veilige pan om maaltijden op te warmen en een slimme medicijndispenser. Deze worden naar behoefte bij klanten en bewoners ingezet.”  

Verleiding

Zorgtechnologie biedt veel kansen, maar zeker ook uitdagingen. De verleiding is groot om veel technologie in te zetten. Alles kan. Vragen die een zorginstelling zich echter moet stellen zijn: ‘Biedt het meerwaarde voor het welzijn en veiligheid van de bewoners?’ en  ‘Sluit het aan bij de wensen van de bewoner?’  ,,Onze visie is helder: geen toekomst zonder zorgtechnologie. Wij passen zorgtechnologie toe als dit het levensgeluk van de bewoners verhoogt en het werkplezier van medewerkers vergroot. Onze insteek is het stimuleren van persoonlijke regie en het behouden van de levenskwaliteit van onze ouderen. Wat dat inhoudt bedenken niet wij voor onze klanten, maar doen we in samenwerking met hen. Ontwikkelingen testen wij uit in het Dementiehuis. Dat doen we met een team van diverse afdelingen: ICT, techniek, facilitaire zaken, activiteiten en zorg. Zo komen we meer te weten over welke technologie je in kunt zetten en hoe mensen zich hiermee redden. Als de techniek voldoet en het past bij onze visie, dan rollen wij de betreffende technologie uit in praktijk.” 

Connect & Care

Bij Tangenborgh zijn ze verzekerd van de meest actuele technologie. Dankzij het partnership met Avics, ook wel Connect&Care genoemd. Een compleet dienstenpakket met als basis een online alarmserver, het Connect&Care platform. Aan deze server is de Slimme Optische Sensor gekoppeld, het systeem dat bewegingen signaleert en registreert. De technologie wordt geheel aangepast aan de individuele zorgbehoeften. Daarmee biedt het de flexibiliteit om iedere specifieke zorgvraag te voorzien van de juiste functionaliteit.

Zorgteam

De medewerkers van Tangenborgh worden begeleid door het Zorgteam van Avics. Timmermans is daar zeer content mee. ,,Zonder hen zouden wij het niet kunnen. Hun Zorgteam kijkt voortdurend mee op de achtergrond. Technologie is een middel, in praktijk gaat het om het gedrag van onze medewerkers. Het Zorgteam coacht, traint en stuurt ons bij waar nodig zodat we de gestelde doelen kunnen realiseren. Alles is maatwerk. Resultaten monitoren wij jaarlijks aan de hand van de gestelde doelen, ofwel kritische prestatie indicatoren. We hoeven niet te investeren in een eigen cloud-oplossing, we behalen een veel beter rendement en het risico op incidenten door ondeskundig gebruik en gebrek aan kennis wordt geminimaliseerd.”

Download hier het hele artikel als pdf

"Behoud van de levenskwaliteit van onze ouderen staat voorop"

Projectleider
- Saskia Timmermans, Tangenborgh