Communicatie is grootste uitdaging

21-04-2020

We zitten inmiddels een aantal weken in de coronacrisis en het ziet er naar dat het nog lang kan duren. Op dit moment werk ik vanuit huis, wat ik overigens afwissel met af en toe een kantoordag op onze locatie in Tynaarlo of Zwolle. Het weerzien met die paar collega’s die op kantoor werken is, ook met tenminste anderhalve meter afstand, dan extra fijn.

De deuren van onze klanten zijn letterlijk gesloten. Als consultant kom ik normaal bij onze klanten, de zorginstellingen, over de vloer. Maar nu liggen veel projecten tijdelijk stil. Inventarisaties en implementaties van nieuwe locaties en uitbreiding van samenwerking zijn uitgesteld, wat niet meer dan logisch is gezien de situatie. Het geeft ons de gelegenheid om bij te werken. Veel zaken waar we tot voor kort door drukte niet goed aan toe kwamen, kunnen we nu afwerken. Ondertussen krijgen we ook weer nieuwe aanvragen van nieuwe zorglocaties binnen. De eerste kennismakingsgesprekken staan gepland voor de komende weken. Dat gebeurt deels via videobellen en deels telefonisch. Binnenkort hopelijk weer bij klanten op hun kantoorlocaties of bij ons in Zwolle of Tynaarlo.

Onze weg vinden

Dat neemt niet weg dat we de werkzaamheden en geplande activiteiten op een gegeven moment weer op zullen moeten pakken. Op diverse locaties zijn verouderde systemen toe aan vernieuwing. Dat kan wel tijdelijk uitgesteld worden, maar niet voor altijd. Dat moeten we dus weer gaan oppakken. Hoe, dat gaan we met onze klanten goed bekijken. Wellicht kan een afdeling tijdelijk ontruimd worden zodat wij veilig kunnen werken en ook dat het veilig is voor de bewoners van de locatie. Ook in wat betreft de coaching van zorgmedewerkers moeten we onze weg gaan vinden. Het fijnste is om dat persoonlijk te doen, als dat nog niet mogelijk is moeten we zoeken naar andere manieren.

Grootste uitdaging

De grootste uitdaging voor de komende weken is communicatie. Zowel met collega’s als met onze klanten. Afstemming op afstand is complexer dan wanneer ik persoonlijk bij de klant langs ga. Zolang we op afstand moeten communiceren, is het zaak om vooral te denken in oplossingen en mogelijkheden. Samen komen we er uit!